Sunday, June 14, 2009

-iLMu-




CABARAN PENUNTUT ILMU


Syaikh Nu’man mengatakan,
“Betapa banyak gangguan yang harus dihadapi oleh seseorang yang berusaha menuntut ilmu. Maka dia harus bersabar untuk menahan rasa lapar, kekurangan harta, jauh dari keluarga dan tanah airnya. Sehingga dia harus bersabar dalam upaya menimba ilmu dengan cara menghadiri pengajian-pengajian, mencatat dan memperhatikan penjelasan serta mengulang-ulang pelajaran dan lain sebagainya.


Semoga Allah merahmati Yahya bin Abi Katsir yang pernah mengatakan,
“Ilmu itu tidak akan didapatkan dengan banyak mengistirahatkan badan”, sebagaimana tercantum dalam shahih Imam Muslim. Terkadang seseorang harus menerima gangguan dari orang-orang yang terdekat darinya, apalagi orang lain yang hubungannya jauh darinya, hanya karena kegiatannya menuntut ilmu. Tidak ada yang boleh bertahan kecuali orang-orang yang mendapatkan anugerah ketabahan dari Allah.”

(Taisirul wushul, hal. 12-13)

6 comments:

ayen =D said...

huhu.. i really like this post.. and your blog also so cute =)

dok lompat2 blog ni, ale2, baru perasan rasa macam pernah sampai, tengok pasal buah tin tu =)

how's morocco? course apa biasa org amik kt morroco ek?

all the best for your final semester =) and also your life and 'life-after-life'

.:NurTaQwa88:. said...

assalamualaikum..(~_^)

trm ksh atas kunjungan dn kata2 itu..:P

alhmdulillah.morocco sht2 sj..:P skrg ni dh musim pns..kdg2 sejuk..kdg2 pns..tp mostly, pns terik..:)

alhamdulillah,exam semua dh selesai..ambil pengajian islam kat sini..:)

trm ksh byk2 ats ucapan tu..;) smg diberi kejayaan dn kebahagiaan di sana juga..bittaufik..(~_^)

Anonymous said...

buleh tumpang bertanya dak???

lama dulu... lama sangat la... ada ustaz ni cerita pasal wanita dan malu... ingat-ingat dia cerita, katanya... ada LIMA PERINGKAT malu bagi wanita dalam Islam... tapi ingat yang tu je lah... huhuhu... tau tidak pasal peringkat-peringkat tu? :P

dah dicuba tanya pada beberapa orang ustaz kat sini... tapi semuanya cakap.. TAK PERNAH DENGAR pulak tu... huhuhu.. :(

.:NurTaQwa88:. said...

waalaikumsalam warahmatullah..
syukran ats kunjungan ke blog ana.=)
erm..tentang oertanyaan tu..ana ada trdgr juga..nnt ana cuba cari dr sumber2 yg sahih dn akan tulsi di sini k..inshaAllah..=)

MS Rizal said...

Besar sungguh hikmah ilmu, sememangnya cara kita bergaul dan berhubungan sesama manusia juga bergantung kepada tahap mana ilmu kita.

Ahmad said...
This comment has been removed by the author.