Tuesday, April 10, 2007

Hati???



salamun alaik.tiba2 rasa nak posting sesuatu berkaitan diri saya dan kehidupan.inshaAllah akan ada istifadah yg blh kita ambil.hari tu saya baru berbincang dan bercerita dgn seorang sahabt tentang menjaga hati imma sahabt,keluarga juga diri kita sendiri.memang susah nak jaga hati semua orang.kita cuma ada satu hati yang tu pun masih tak terjaga.nikan pula nak jaga hati2 orang lain.kadang2 tanpa kita sedar kita dah sakitkan dan kecik kan hati orang lain.kalau kita sedar,mungkin kita masih boleh minta maaf.tapi kalau kita tak sdar,tanpa kita ketahui.??susah juga kan?dalam diam,ada orang yang makan hati dengan kelakuan juga kata2 yang kita tuturkan.

jadi,pada pandanagn saya,tak perlulah terlalu sangat nak jaga hati orang lain.sampai hati sendiri tak terjaga.duk susah hati fikir nak jg hati orang.yang penting,jagalah kata2 juga perbuatan dan tingkah laku kita.dan sentiasalah memaniskan muka dgn senyuman kerana dgn senyuman dpt menyulut kemarahn.dan sentiasalah memaafkan keslah orang lain.insahAllah orang lain juga akn sentiasa memaafkan keslahan juga kesilapan kita.

kita manusia biasa tak pernah lepas dari salah dan silap.jadi jangn terlalu runsing dan risau tiap kali apa yang kita lakukan mungkin menjadi penyebab kemarahan juga kebencian orang.jadilah diri sendiri tetapi andai ada kekurangn dalam diri kita,ubahlah kepada lebih baik yang mungkin kekurangn dan kelemahan yang ada dalam diri kita sering membuat orang terasa juga geram dengan kita.contoh selama ni kita sombong dan tak pernah senym.bak kata orang.lokek dengan senyuman.uish,orang lain tengok pun takut.violent je muka.nk tegur apatah lagi.nanti orang duk tegur kita ke,sapa ramah mesra.kita duk gak wat muka violent tu.tak pasal2 ada plak dalam diam duk sakit hati ngn kita.yalh,kita duk senyum sampai ke telinga kat dia sampai nmpklah kilauan gigi2 tu nak kata lebarnya senyum,tapi dia wat muka selmber je.sakit ngn kecik hati orang tu.jadi cuba ubah perlhan2,mulakn dengan maniskan muka dgn senyuman.macam dlm iklan.tambahkan manis dalam senyuman,kurangkan manis dalam makanan.emh,macm terbalik je.hehe mana tau,kita duk terserempak dgn orang yang tengah ada masalah,tengok je senyuman kita tu,trus sejuk hati dia.jadi buat apa suram kan hidup jika kita mampu menceriakannya.senyum kan sedekah.

dah jadi tajuk senyuman plak rasanya.:P
apa pun,maaf kan orang lain sentiasa dan jaga segala kelakuan dan tingkah laku kita.dan yang penting!! jangan ego untuk minta maaf dgn orang lain.minta maaf sokmo.
sya sokmo minta maaf ngn sorang kwn saya ni,sampai dia naik marah plak.ehe tu citer lain.lepas guaru2 tu,minta maaf ngn kwn2,mana tau dlm gurauan ada luka terpendam.eceh.:P lepas solat berjemaah dengn keluarga juga kwn2,salam dan minta maaf.jangan malu jangn segan ungkapkan kalimah keramat tu yang mungkin dengan ucapan itu,ada perselisihan yg terlurut ada luka yang akan sembuh dan ikatan ukhwah makin kukuh.jadi, minta maaf lah byk2 selagi ada kesempatan.jangn menyesal dikemudian hari.emh,tu saja yang ingin saya kongsi bersama .sama2 lah kita fikirkan lah kembali dan muhasabah diri kita.tenung muka setiap orang kita sayang,ucapkan kemaafan dan sayang pada diorang.ucaplah sebelum terlambat.sikap manusia,sering menyesal dan menghargai sesuatu tu bila dah tiada.ok,hidup ini hanya sementara,gunakanlah kesempatan yang ada dengan sebaiknya.ops,lupa.kewajipan padaNya jgn dilupa k.:P wallahua'lam.minta maaf byk2 kalau ada terkasar dan tersilap kata.salamun alaikum:)

Seorang sufi bermadah,"Adakalanya kesalahan membuatkan sesaorang itu memperbaiki diri. Tidak pernah bersalah itu.. boleh mendatangkan sombong diri.. olih itu tidakkah beruntong mencuba biarpun terpaksa berbuat salah daripada pasrah yang tidak menentu".

2 comments:

muhammad hanif jamaluddin said...

salam alaik...emh ana tertarik dengan apa yg di postingkan oleh ukht nisah..bagus,baik...yaps apa2 saja yg berkait dengan hati ini meme sangt susah utuk di jaga di nilai atau sebagainya,sebagai contoh utuk mengetahui atau mendalami luaran seseorang tu amat lah mudah akan tetapi utuk mendalami perasaan jiwa hati seseorang amat lah payah... berkaitan dengan tajuk ni ana ada gak kisah di sebalik hati ni ;> tanpa kita sedari kadang2 kita tidak sedar bahawa kita telah pun melukai hati seseorang btul x? kita tidak sedari bahawa perlakuan dri kita itu tidak di senangi oleh orang lain..so mcm mn kita nak buat?sperti kta ukht nisah kita perlulah memaafkan ore lain insyallah ore lain akan memaafkan kita gak..ana teringat kata2 dr fadilah kamsah n ana rasa sahabat2 pun dah biasa dengar..dr fadilah kamsah ada memesan sebelumkita tidur hendaklah kita memaafkan ore lain..hilangkan segala rasa marah kita..hilangkan segala rasa hasad dalam dri kita insyallah ore lain akan senang dengan kita..k berbalik kepada cerita ana( saja nak kongsi pengalaman)kisah bermula pada thun lepas,ana telah pun di taklifkan utk konduk satu program rehlah ke sebuah tempat perkelahan..masa tu kami tgh buntu utuk mencari arah kiblat utuk sembahyang zohor..berbagai2 khilaf ulama' kluar dalam menentukan arah kiblat ni..ktika kami berada di dalam keadaan kebingugn datang seorang sahabt kepada ana dgn membawa kompas dan mnunjukkan arah kiblat yg sebenar..alhamdlillah segala kebuntuan kami selama ni selesa,,nak d jadikan cerita ana terlupa nak ucap terima kasih pada sahabat yg bantu ni,ana berlalu tanpa mengucapkan terima kasih..di sebabkan ini sahabat ana tu terasa hati dengan ana..bukan ana2 sengja xnak ucap terima kasih tapi terlupa d sebakan oleh kesibukan mungkin..tapi alhamdlillah selepas tu ana sedar n ana dah pun minta maaf nge sahabat tu..so kesimpulannya seperti aapa yang ana katakan tadi kadang2 kita tidak sedar kita telah pun melakukan kesalahan atau dah melukai sahabat2 yg lain di atas kealpaan kita..sakit yg berkaitan dgn hati ni sapa tau..so banyak2lah kita mnta maaf kepada sahabt2 yg lain n mudahkan diri utuk memaafkan ore lain insyaallah hidup kta akan tenang n di senangi ramai..amin
senyum itu sedekah..
senyum menambahkan seri di muka kita..
senyum itu menambat hati..
senyum pemusnah kepada sifat amarah..
perbanyakkan la senyuman...


p\s: senyum pd tempatnya jgn senyum ikut dan je nati org kata gila lak k :>

NurHanisahBtHjMansor said...

waalaika salam.trm ksh keran telah mmberi syarah u matan ana juga.:P nmpknya ada bakat ikut jejaka ana ni,komen pnjng2.:P trm kshla sudi kongsi kisah di blog ni.kesian shbt akhi tu ya.mesti dia beria2 nk tolong kan.tapi tak da sape plak uap trm ksh.mesti dia kecik hati.sian betul.nasib baik dia maafkn.mesti baik hati orangnya tu.:P k,senyum2la selalu tapi bak kata akhi hanif tadi,jgn senyum sokmo2 sore2 ,nnt ingt tak betul plak.ore pun pelik.:) wallahua'lam.