Sunday, February 8, 2009

Wanita Muslimah @};--


Assalamualaikum warahmatullah.. beberapa hari yang lepas, saya telah berkongsi gambar-gambar suasana dan keadaan di universiti kesayangan saya di blog ini untuk tatapan semua untuk mengenali tempat di mana saya dan rakan-rakan seperjuangan menghabiskan hampir separuh dari kehidupan kami di sina dengan mencari,menuntut dan merebut ilmu-ilmu Allah yang maha luas.

Ramai pula yang memberi respon, walhal saya cuma meletakkan gambar sahaja. Sesekali teringin pula bergurau-gurau dan merepek sikit-sikit di bog saya ini. Terhibur juga rasanya melihat celoteh dan gurauan akan-rakan dan pengunjung di blog ini. Terima kasih saya ucapkan. Jangan segan-segan untuk berkunjung dan meninggalkan komen di sini lain kali ya.=) InshaAllah, pada hari ini saya ingin berkongsi pula nasihat yang berguna untuk WANITA MUSLIMAH diluar sana juga untuk diri saya sendiri. Khas juga posting ini saya tujukan untuk adik-adik tersayang yang setia mengunjungi blog saya ini. Semoga kalian bakal menjadi serikandi islam yang sejati dan solehah,InshaAllah.

:10 نصائح للفتاة المسلمة وهي


النصيحة الأولى:
المرأة المسلمة تؤمن بالله عز وجل رباً، وبمحمد صلى الله عليه وسلم نبياً، بالإسلام ديناً، وتظهر آثار الإيمان عليها قولاً وعملاً واعتقاداً، فهي تحاذر غضب الله تخشى أليم عقابه ومغبة مخالفة أمره.

Wanita muslimah itu beriman kepada Allah sebagai tuhannya, Muhammad sebagai rasulnya, Islam
sebagai agamanya, dan terzahir keimanannya itu pada perkataannya, perbuatannya dan pegangannya. Dan wanita muslimah itu juga takut pada kemurkaan dan azab Allah juga takut untuk mengingkari perintahNya.

النصيحة الثانية:

المرأة المسلمة تحافظ على الصلوات الخمس بوضوئها وخشوعها فى وقتها، لايشغلها عن الصلاة شاغل، ولايلهيها عن العبادة ملة، فتظهرعليها آثارالصلاة، فإن الصلاة تنهى عن الفحشاء والمنكر، وهي الحرز العظيم من المعاصي.

Wanita muslimah itu menjaga sembahyang lima waktu dengan menjaga wuduknya dan khusyuknya di awal waktu. Maka akan terlihatlah ke atasnya kesan-kesan dari solatnya . Kerana sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan keji dan mungkar juga menjaga diri dari perbuatan maksiat.

النصيجة الثالثة:
المرأة المسلمة تحافظ على الحجاب وتتشرف بالتقيد به، فهي لا تخرج إلا متحجبة تطلب ستر الله وتشكره على أن أكرمها بهذا الحجاب وصانها وأراد تزكيتها. قال سبحانه: (يا أيها النبي قل لأزواجك وبناتك ونساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن } [الأحزاب: 59].

Wanita muslimah itu menjaga dirinya dengan berhijab, dan tidaklah ia keluar melainkan dengan berhijab dan menutup aurat sebagaimana yang dituntut oleh syara' .

النصيحة الرابعة:
المرأة المسلمة تحرص على طاعة زوجها فتلين معه وترحمه وتدعوه إلى الخير وتناصحه وتقوم براحته ولا ترفع صوتها عليه ولا تغلظ له في الخطاب. وقد صح عنه عليه الصلاة والسلام أنه قال: "إذ صلت المرأة خمسها وصامت شهرها وأطاعت زوجها دخلت جنة ربها".

Wanita Muslimah itu taat kepada suaminya , menyayanginya dan mengajak juga menasihatinya kepada kebaikkan, memjadikannya tenang dan selesa juga tidak meninggikan suara ke atasnya.

النصيحة الخامسة:

المرأة المسلمة تربي أطفالها على طاعة الله تعالى، ترضعهم العقيدة الصحيحة، وتغرس في قلوبهم حب الله عز وجل وحب رسوله صلى الله عليه وسلم وتجنبهم المعاصي ورذائل الأخلاق، قال سبحانه: {يا أيها الذين آمنوا قوا أنفسكم وأهليكم نارا وقودها الناس والحجارة عليها ملائكة غلاط شداد لا يعصون الله ما أمرهم ويفعلون ما يؤمرون } [التحAlign Rightريم: 6

Wanita Muslimah itu mendidik anak-anaknya untuk mentaati Allah dan mendidik mereka dengan pegangan yang betul(Islam) juga menanamkan pada hati-hati mereka rasa cinta kepada Allah dan sayang kepada Rasul dan menjauhi mereka dari kemaksiatan dan keruntuhan akhlak.

النصيحة السادسة:
المرأة المسلمة لا تخلو بأجنبي، وقد صح عنه عليه الصلاة والسلام أنه قال: "ما خلت امرأة برجل إلا كان الشيطان ثالثهما"، وهي لا تسافر بلا محرم ولا تجوب الأسواق والمجامع العامة
إلا لضرورة، وهي متحجبة محتشمة متسترة.

Wanita muslimah itu tidak bersendirian dengan bukan muhrimnya. Benarlah seperti sabda baginda, tidaklah bersendiriannya seorang wanita dengan seorang lelaki melainkan syaitan akan menjadi orang yang ketiga.

النصيحة السابعة:
المرأة المسلمة لا تتشبه بالرجال فيما اختصوا به. وقد قال عليه الصلاة والسلام: "لعن الله المتشبهين من الرجال بالنساء والمتشبهات من النساء بالرجال " ولا تتشبه بالكافرات فيما انفردن به من أزياء وموضات وهيئات،وقد قال عليه الصلاة والسلام: "من تشبه بقوم فهو منهم " (3). حديث صحيح.

Wanita Muslimah itu tidak menye
rupai lelaki pada sifat-sifat yang dikhaskan untuk lelaki. Dan sesungguhnya telah bersabda baginda, Allah melaknat lelaki yang menyerupai wnaita dan wanita-wanita yang menyerupai lelaki. Juga tidak menyerupai wnaita-wanita kafir. Seperti sabda baginda, "Sesiapa yuang menyerupai sesuatu kaum, maka dia adalah dari kalangan mereka".

النصيحة الثامنة:
المرأة المسلمة داعية إلى الله عز وجل في صفوف النساء بالكلمة الطيبة، بزيارة جاراتها، بالاتصال بأخواتها بالهاتف، بالكتيب الإسلامي، بالشريط الإسلامي، وهي تعمل بما تقول وتحرص أن تنقذ نفسها وأخواتها من عذاب الله تعالى، صح عنه عليه الصلاة والسلام أنه قال: "لأن يهدي الله بك رجلا واحدا خير لك من حمر النعم "

Wanita Muslimah itu menyeru dan mengajak para wanita untuk beriman kepada Allah dengan seruan
dan kalam yang baik , dengan menziarah jiran-jirannya, dengan bertanya khabar saudara-saudaranya. Dan dia beramal dengan apa yang dikatakan dan bersungguh-sungguh untuk melepaskan dirinya dan saudara-saudaranya daripada azab Allah.

النصيحة التاسعة:
المرأة المسلمة تحفظ قلبها من الشبهات والشهوات، وعينها من الحرام، وأذنها من الغناء والخنا والفجور، وجوارحها جميعا من المخالفات، وتعلم أن هذا هو التقوى. وقد صح عنه عليه الصلاة والسلام أنه قال: "استحيوا من الله حق الحياء، ومن استحيا من الله حق الحياء حفظ الرأس وما وعى، والبطن وما حوى، ومن تذكر البلى ترك زينة الحياة الدنيا".

Wanita Muslimah itu menjaga hatinya daripada perkara yang syak dan syahwat.


النصيحة العاشرة: وأخيرة ...
المرأة المسلمة تحفظ وقتها من الضياع، وأيامها ولياليها من التمزق، فلا تكون مغتابة
ثمامة ستابة لاهية ساهية، قال سبحانه: {وذر الذين اتخذوا دينهم لعبا ولهوا وغرتهم الحياة الدنيا} [الأنعام:70]، وقال تعالى عن قوم ضيعوا أعمارهم أنهم يقولون: {يا حسرتنا على ما فرطنا فيها} [الأنعام: 31].

Wanita Muslimah itu menjaga waktunya daripada terbuang sia-sia.


6 comments:

خديجة خليلة said...

Mekasih atas perkongsian menarik ini. Wanita Muslimah. Mungkin ada bezanya dengan wanita muslimah dan mu'minah. Ada yang islam tapi tidak atau kurang beriman. Yang beriman pasti islam. Nanti ustazah cerita tentang ini ye! Hehe..

.:NurTaQwa88:. said...

Kasih anda diterima:P

InshaAllah, nanti saya suruh ustazah hanisah mengupas tajuk yang cukup menarik ini, harap ustazah ijah dapat bersabar ya;)

mazni mahirah said...

ASSALAMUALAIKUM..'

salam ukhwah, afwan sy ade copy beberapa ertikel drpd blog ini..
mohon diizinkan ye,

barakallahufiki..:)

.:NurTaQwa88:. said...

waalaikumsalam ya ukhti..syukran ats kunjungan..tafaddali..smg sama2 mndopt manfaat dn mutiara ilmu yg ada dpt dikongsi bersama org lain..inshaAllah,salam ukhwah juga dr ana..(~_^)

tintamas07 said...

assalamualaikum...saya masih dalam proses belajar untuk menjadi muslim yang sejati. Masih terlalu banyak persoalan yang ingin saya utarakan harap ustazah sudi menjawab segala persoalan yang saya bakal kemukakan. Insyaallah

.:NurTaQwa88:. said...

waalaikumsalam warahmatullah..
syukran tas kunjungan ukhti..:) inshaAllah,jika mmpu an mmbntu..sama2 berusaha mnjd yg terbaik..aminn inshaAllah

semoga hidayah dn petunjuk Allah sntsa bersama2 ukhti..aminn