Saturday, February 21, 2009

rUMpUT $ pErsAHaBAtan

Cikgu:Hari ni kita akan belajar erti kasih sayang dan persahabatan..

Pelajar:Macam mana kita nak menilai tu semua?

Cikgu:Senang saja ,kamu pergi ke padang rumput..cari rumput yg paling cantik sekali.dengan syarat,jgn sesekali pandang ke belakang selepas kamu cabut.

Pelajar tadi pergi ke padang dan mencari rumput yg paling cantik. Dia mencabut satu rumput yg dia rasakan cantik. Tetaapi di sebabkan padang rumput itu dia rasa luas lagi,dia mencampakkan semula rumput tu ke tanah..dan teruskan perjalanan mencari rumput yg lebih cantik.tapi, hingga ke hujung padang,dia tidak dapat jumpa satu pun rumput yang lebih cantik dr yg sebelumnya.

Cikgu: Sudah jumpa?

Pelajar: Ada,saya sudah cabut satu.tapi sy campak semula sebbb sy rasa ada yg lebih cantik dari yg sy cabut tadi.tp bila sy sampai ke hujung padang,saya tak dapat jumpa yg lebih cantik dari yg sebelumnya.lagipun cikgu tak benarkan saya pandang ke belakang semula.

Cikgu:Itulah,manusia tida pernah menghargai apa yg kita pernah ada,selalu nak lebih dari apa yg ada.padahal rumput tu semua sama,bayangkan lah padang rumput tu besar mane je kalau nak di bandingkan ngan dunia ini,tp apabila kita cepat ambil keputusan yg kita tidak fikir panjang,banyak perkara yg kita terlepas pandang,bila dah jumpa yang lebih baik,yg lama selalu ditinggalkn,bila dah kehilangan apa yg kita ada dulu,barulah rasa menyesal.

3 comments:

Farah Imani said...

Benar sekali analogi ini ttg kehidupn..Alangkah diri ini seringkali tidak msyukuri nikmat Allah..yaAllah bantu lah hamba mu ini..

.:NurTaQwa88:. said...

akak juga membenarkan apa yang awak benarkan itu..:P

itulah manusia..seringkali terlupa nikmat di depan mata, sudah tiada barulah mula tersedar ketika sudah terlewat u menghargainya..

Suraya said...

Betul3
Sy setuju sgt2