Friday, January 2, 2009

TiNdAkAn!!

assalamualaikum..
salam tahun baru dan salam maal hijrah kepada semua yang membaca juga terbaca blog ini.
Sekarang ni sudah masuk fatrah imtihanat di wilayah Rabat. Oleh yangdemikian, saya telah mengkuarantinkan laptop ini untuk memberi tumpuan kepada exam.(tahan ke nisah..:P)

Tapi tak la tak guna terus sebab saya masih ada urusan dan kerja yang perlu diselesaikan, hanya sekali sekala buka, lepas tu, cepat2 off dan melarikan diri dari laptop saya itu. Cadang nak sorokkan mana2(bwh katil,boleh ke?) tapi ya la, ada kerja belum diselesaikan, kena buka juga sekali-sekala susah pula bila dah disorokkan.

Tahun akhir bermakna makin dekat dan hampir waktunyauntuk pulang. Sesunggguhnya saya sungguh tidak sabar untuk pulang tapi dalam masa yang sama, rasa takut yang teramat pun turut ada. Tilik2 diri ini, rasa ilmu masih tak mencukupi. Kena betul2 persiapkan diri sebelum pulang. Besar sangat tanggungjawab yang bakal dipikul, Walau bagaimana cara pun kita elakkan diri, masyarakat dan keluarga tetap akan pandang kita sebagai tempat rujukan dalam berbagai perkara yang menyentuh tentang agama.(Tanyalah saya bab masakan,saya suka memasak,huhu)

Menjawab soalan2 yang menyentuh hukum hakam agama bukanlah semudah ABC atau 123, tetapi ianya amat sukar,lebih sukar dari soalan2 imtihan yang bakal tiba nanti.
Tersilap memberi jawapan, maka kesilapan itu akan dipertanggungjawabkan semula kepada saya nanti. Saya tidak perlu memikirkan cara untuk melarikan diri, bukankah saya yang memilih jalan ini, dan bukankah dulu saya yang telah berazam untuk membantu keluarga dan masyarakat yang kini amat memerlukan pendai'2 untuk memandu mereka ke jalan yang benar? Tidaklah pula saya bercita2 untuk menjadi ulama yang hebat seperti ustaz harun din, Ustaz Noh, Ustazah NorBahyah, tetapi dengan title saya nanti sebagai pelajar agama, apakah dapat saya melarikan diri daripada ditanya walau satu dua soalan2 dan masalah2 agama?

Jadi, dalam tempoh yang sesingkat ini,(semoga lulus dengan jayanya.,aminn), seharusnya saya segera mempersiapkan diri sebaiknya. Kenapa kini baru sedar? ah..manusia, bila sudah ada tekanan, barulah kelam kabut dan barulah mampu memaksa diri untuk bertindak. Kesedaran sudah ada, cuma bila perkara itu masih jauh dan tidak lihat di depan mata, perkara ini di lengah2kan dan diambil mudah, Bila makin hampir waktunya untuk pulang, keluarga saudara mara sudah mula bertanya, rakan2 sudah mula menunggu. Ketika ini, barulah terasa besarnya tanggungjawab yang menanti.

Erm, balik2 menyentuh2 hal yang sama, persediaan dan tanggungjawab. Dari dulu lagi, tapi tak juga sedia2. Tindakan. Itu yang penting. Dan yang utama, niat kena ikhlas, menuntut ilmu tu nanti, bukan saja semata2 untuk sampaikan pada orang lain, tetapi kerana untuk diri kita sendiri.
InshaAllah.Semoga kita semua mampu melakukan yang terbaik u diri dan orang lain. Kalau tidak mampu memberi manfaat sekalipun, sekurang-kurangnay tidak lah pula menyusahkan.

Bittaufik wnnajah u semua yang bakal menghadapi imtihan.

0 comments: