Friday, January 2, 2009

Oh Palestin!









Palestin sudah 6 hari di serang. Bilangan kematian sudah mencecah 420 dan 6100 lain cedera.
Biarpun sibuk dengan peperiksaan, perkembangan di Palestin tetap di ambil peduli.Mereka ini kan saudara2 kita. Ibarat kita sering membuka blog2, friendster2 rakan2 dan keluarga kita setiap hari untuk melihat khbar. Takkan berat untuk membaca berita2 dan perkembangan terbaru saudara2 kita dipalestin, yang kini menderita dan sengsara dengan kekejaman Israel laknatullah. Tak tercuitkah kita dengan apa yang berlaku? Tak tersentuhkah kita apabila membaca berita2 tentang kematian yang meningkat dari hari ke hari? Masih tak terbayang oleh saya, betapa tabah dan kuatnya mereka menghadapi semua ini. Apa kah perasan kita bila melihat seluruh ahli keluarga kita dibunuh dan mati didepan mata kita?Seperti yang menimpa seorang guru wanita, yang mati di bom didepan mata dua anak kecilnya. Kepalanya berkecai.Seperti mana yang berlaku pada seorang ibu yang kehilangan 5 orang anak sekaligus sekelip mata akibat dibedil askar Israel ketika sedang nyenyak tidur. Dan apa pula rasanya apabila tubuh2 kita ini di bedil dengan bom, di tembusi peluru, tersiat sehingga terlihat tulang, tercabut dari tempat asalnya?Sesungguhnya kalian memang hebat wahai Palestin.

Bagaimana pula rasanya tidur dan duduk di dalam rumah yang bila2 masa saja akan dibedil oleh askar Israel?Apakah rasanya melihat ayah, ibu , anak dan keluarga yang keluar rumah di pagi hari yang berkemungkinan tidak akan pulang2 lagi? Bagaimana rasanya hidup di sebuah tempat yang penuh kemusnahan yang tiada tempat untuk dituju, yang terputus bekalan makanan ,elektrik dan air? Bagaimana rasanya keluar berjalan di luar rumah yang bila2 masa peluru sesat akan terbenam ke tubuh? Bagaimana rasanya semua ini? Bagaimanakah diri kamu semua begitu hebat menghadapi semua ini ya Palestin.

Bertambah takut rasanya apabila membaca rintihan dan amarah rakyat2 palestin terhadap kita semua yang terus berdiam diri melihat satu persatu nyawa gugur di sana. Apakah nanti di akhirat, saya tertahan dari kesyurga kerana saya tidak membantu mereka. Ya Allah, engkau lebih mengetahui, apalah daya saya untuk membantu, hanya sekadar doa mampu saya kirimkan. Bilakah islam akan bersatu dan kembali gemilang. Semoga akan lahir Salahuddin Al Ayyubi dan Khalid Al Walid pada zaman ini.

Sama2lah kita mendoakan dan MEMBOIKOT! barang2 keluaran Amerika dan Israel. Tolonglah, kita takkan mati dan kebulur kalau tak gunakan barang2 mereka, sebaliknya jika kita menggunakannya, beribu2 nyawa rakyat Palestin yang gugur. Sanggup menjadi ahli tidak bersekutu Israel dan menyumbang kepada peluru2 yang bakal dijunamkan ke tubuh rakyat2 Palestin?Silakanlah untuk terus menyumbang ke dalam tabung pembelian peluru dan perkakas2 askar Israel laknatulllah di gedung2 beli belah yang berdekatan.





0 comments: