Sunday, November 30, 2008

bLOGkU


Assalamualaikum wbt.

Alhamdulilllah, bertukar wajah akhirnya blog saya yang satu ini. Sebelum ini sudah beberapa kali saya meng"edit" blog ini menjadi bermacam-macam gaya dan warna juga bentuk dan template. Bukanlah niat di hati untuk suka-suka meng"edit" blog ini, tapi setiap gaya dan warna yang dicuba tidak ada yang berkenan di hati saya ini.Uish2, cerewetnya.. Sebenarnya, wajah terbaru blog saya selarang ini adalah wajah blog saya yang pertama, di awal pembabitan saya dalam dunia blog, inilah rupa, dan gaya blog saya. Tak pernah saya edit blog ini, sehinggalah lahir rasa tamak dalam diri saya untuk menjadikan blog 2 template saya itu kepada 3 template. Malangnya semasa proses mengedit dilakukan, saya telah mendelete gaya dan bentuk blog lama saya tanpa sempat menyimpan atau meng"copy" kod2 blog lama saya agar mudah untuk saya menukar kembali jika gaya baru tidak menepati citarasa saya. Dan ketika dalam proses percubaan, saya telah tersalah langkah, dan wajah dan rupa blog saya hilang dek kecuaian saya, Yang tinggal hanya tulisan2 saya di dalam blog. Innalillah, wal hamdulillah. Diambil tetapi ada yang masih dibiarkan kekal bersama saya.

Dan kini, blog saya telah kembali kepada rupanya yang terdahulu, setelah mengalami proses pembedahan yang rumit, inilah dia wajah baru yang sebenarnya lama.:p Saya masih lagi terfikir hadaf dan matlamat saya membuat blog, bermacam-macam perkara yang ada dalam kepala saya ini, menanti untuk dikeluarkan agar kalam yang berbicara bagi saya, sama macam tajuk blog saya.Ingin berceloteh, malangnya pihak Blog tak menyediakan lagi kemudahan sperti itu di blogspot ini. Mungkinkah akan tercipta? InshaAllah.Kerana saya lebih mudah melontarkan idea melului lisan tapi tidak melalui kalam. Buktinya, sebuah cerpen sulung saya berjudul "MAUT"(boleh ditemui di dalam majalah Sohabah terbitan Biro Rohani juga dilaman penulisan2u dan ruangan Cerpen di krueng.org) mengambil masa berbulan2 lamanya untuk disiapkan. Dan cerpen terbaru(bukan cerpen cintan2 jiwang2 ya) masih lagi tergantung 50%. Ya Allah, malasnya jari ini untuk menaip. Erm.. saya amat malas menulis, tapi ingin mempunyai blog?

InshaAllah,akan saya kerahkan diri ini untuk terus menulis,biarkan tiada seorang pun yang membacanya, saya akan baca.Biarlah tiada seorang pun yang melawatnya, saya akan melawat. Mungkin saya boleh ibaratkan blog ini sebagai perpustakaan maya bagi saya. Sambil2 menaip bahas, boleh menjenguk seketika blog ini untuk membaca semula tazkirah2 yang terdahulu. Sebagai peringatan. Biarpun copy, tapi jika bermanfaat, dan memberikan pula manfaat kepada orang lain, inshaAllah, orang yang menyebarkan dan pemilik asal tulisan itu akan mendapat ganjaran dari Allah. Kerana kita bukanlah insan yang hebat menguasai segala ilmu, yang bukan dalam bidang dan pengetahuan kita, boleh kita ceduk dan kongsi dari insan lain yang ahli dalam ilmu tersebut. Takut nanti, jika kita yang tak tahu menulis perkara yang bukan dalam bidang kita, maklumat dan ilmu sesat pula yang kita sampaikan. Na3uzubillah. Dan mana tahu, ada dikalangan pelayar internet, tiba-tiba terjumpa blog saya ini, dan terbaca salah satu penulisan saya dan ada penulisan di dalam blog ini memberikan kesedaran jua ilmu baru yang tidak ditemui sebelum ini.Tidak mustahil. Kerana saya juga pernah menjadi salah seorang pelayar internet yang tiba-tiba terjumpa sebuah blog dan tercetus kesedaran yang amat mendalam dan pengetahuan baru melalui penulisan blog yang tanpa sengaja ditemui itu.Dan mungkin juga ia akan berlaku pada orang lain? wallahua3lam.

0 comments: